woensdag 5 juni 2013

Toverbroek

Ik maakte voor mijn zoon een broek:


Toen hij ze mocht passen om de lengte te bepalen, was hij erg teleurgesteld. 'Mama, ik wou zo graag een toverbroek!'
Een toverbroek? Het blijkt een broek te zijn zonder knoop of rits, gewoon met een elastiek van boven. Want 'andere broeken zijn voor hele grote jongens en ik ben gewoon een grote jongen'. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid.
Dus ik maakte opnieuw een broek voor hem:




Hij was deze keer dolblij en apetrots!
Dus maakte ik er ineens een stuk of vier.



Aangezien ik ondertussen ontdekte dat de toverbroeken ook nog niet gekend zijn in de gangbare kledingwinkels. (En als men een zeldzaam exemplaar ontdekt, is het donker blauw of beige).
Waar is toch de leuke, vrolijke, felle, toffe kleding voor jongens? Maar dit geheel ter zijde. 

Toverbroeken zijn enorm eenvoudig te maken. Je hebt zo'n 60 cm stof nodig voor maatje 116 en 40 cm x 15 cm boordstof.
Je neemt het patroontje van een eenvoudig broekje over uit Knippie of Ottobre ed. Je kiest hoe je de zakjes wil: vanvoor, vanachter, opzij. Zoonlief heeft graag zakjes voor autotjes en steentjes en zo in te steken. Eerst de zakjes erop. Over zakken vindt je ook wat uitleg bij madame zsa zsa.

 


Dan het broekje in elkaar stikken. En er een kleurige band aan zetten in boordstof. Ik steek in de boordstof nog een elastiekje van 2 cm breed. Over boordstof heeft mamasha al een hele uitleg gedaan, fijn, dan hoef ik dat niet meer te doen!



Gemakkelijk, snel klaar en de onthaalmoeders en juffen zullen ons eeuwig dankbaar zijn. Wie heeft dat toch uitgevonden om een peuter op te zadelen met een rits en een knoop?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten